Tarikh : 13 Februari 2013
Masa
: 0730-0830 pagi ( 60 Minit )
Kelas : Tahun 4
Bilangan
Murid : 11 Orang
Tema : Sekolahku Berjasa
Tajuk : Perhimpunan Mingguan
Hasil
Pembelajaran :
Fokus
Utama :
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul
dan memahami perkara yang dibaca.
Aras
3 ( ii) Menjelaskan makna perkataan
mengikut konteks.
Fokus
Sampingan :
1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu
perkara secara bertatasusila.
Aras
1(iii) Memberikan respons yang sesuai terhadap soalan yang dikemukakan.
8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat
tunggal,dan ayat majmuk.
Aras
1 ( i) Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat berdasarkan topik yang
diberikan.
Objektif
:
Pada
akhir pelajaran,murid-murid dapat :
1) Menyatakan lima maksud perkataan dengan betul dan
tepat berdasarkan teks yang diberikan oleh guru.
2) Menjawab tiga soalan dengan betul berdasarkan teks
yang diberikan oleh guru.
3) Membina sekurangnya tiga ayat dengan betul berdasarkan
perkataan yang diberikan oleh guru.
Sistem
Bahasa :
Tatabahasa
: kata Kerja
Kosa
Kata : Memilih,Kesempatan,
Amanah,Melaksanakan,Peraturan, Semangat.
Pengisian
Kurikulum :
1) Ilmu : pendidikan Moral,Muzik
2) Nilai Murni : Hormat-menghormati,Hemah
Tinggi,Kesopanan.
Kemahiran
Bernilai Tambah :
·
Kemahiran berfikir :
Menjana idea, Menghubungkait
·
Kemahiran Belajar
Cara Belajar.
·
Kecerdasan Pelbagai :
Muzik,Linguistik,Interpersonal,Intrapersonal
·
Pembelajaran
Kontekstual.
Bahan
Bantu Mengajar:
1) Rakaman Lagu Negaraku
2) Lembaran Teks
3) Lembaran Kerja
Pengetahuan
Sedia ada :
Murid –murid menghadiri perhimpunan mingguan
yang sering diadakan pada pagi Rabu.
Langkah dan Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 Minit )
|
1)Rakaman audio “Lagu Negaraku”
2)Lirik lagu Negaraku
(Lampiran 1)
|
1)Guru memperdengarkan rakaman lagu ‘Negaraku’.
2)Guru bertanya kepada murid secara rawak mengenai
nyanyian lagu Negaraku tersebut
3)Soalan guru :
a)Lagu apakah yang telah kamu nyanyikan sebentar
tadi?
b)Di manakah kamu selalu menyanyikan lagu Negaraku?
c)Bilakah perhimpunan mingguan sekolah selalu
diadakan?
d)Siapakah yang sering berucap dalam perhimpunan
mingguan?
4)Murid-murid menjawab soalan yang diajukan oleh
guru.
5)Guru dan murid bersama mengaitkan perbincangan
tersebut dengan tajuk pelajaran yang diajar.
|
BBM:
1)Rakaman lagu Negaraku
2)Lirik Lagu Negaraku
Kaedah :
1)Soal jawab
Teknik:
1)Teknik perbincangan
Kecerdasan pelbagai:
1)Interpersonal
Intrapersonal
Kemahiran Berfikir:
1)Menghubungkait
|
Langkah 1
(20 Minit)
|
1)Petikan Teks “Perhimpunan Mingguan”
(Lampiran 2)
2)Makna Perkataan.
(Lampiran 3)
|
1)Guru mengedarkan lembaran teks mengenai
tajuk”Perhimpunan Mingguan kepada murid-murid.
2)Murid-murid diminta untuk membaca petikan teks
tersebut secara senyap terlebih dahulu.
3)Guru meminta murid-
murid untuk membaca petikan tersebut dengan intonasi
dan sebutan yang betul.
4)murid dibimbing oleh guru untuk membaca teks
tersebut dengan intonasi dan sebutan yang betul.
5)murid diminta untuk memberikan maksud yang tepat
berdasarkan perkataan yang diberikan oleh guru.
6) Guru dan murid-murid bersama-sama membincangkan
maksud perkataan tersebut.
|
BBM:
1)Lembaran teks
2)Lembaran makna perkataan
KBT:
1)Kemahiran Belajar Cara Belajar
2)Pembelajaran kontekstual
3)Kecerdasan pelbagai:
Interpersonal,intrapersonal
4)kemahiran berfikir:
Menjana idea,menghubungkait
Teknik:
1)Perbincangan
2)Sumbangsaran
Nilai:
Hormat-menghormati,hemah tinggi,kesopanan.
|
Langkah 2
(15 Minit )
|
Petikan Teks “Perhimpunan Mingguan”
(Lampiran 2)
Jawapan Soalan:
(Lampiran 4)
|
1)Guru mengemukakan soalan kepada murid secara rawak
berdasarkan petikan teks”Perhimpunan Mingguan”
2)Soalan guru:
a) Bilakah perhimpunan itu diadakan?
b)Apakah tanggungjawab seorang ketua kelas?
c)Apakah harapan guru besar di akhir ucapannya
d)Pada pendapat kamu,apakah sikap yang harus ada
pada seseorang ketua kelas?
|
BBM:
1)Lembaran teks
KBT:
1)Kecerdasan Pelbagai:
Interpersonal,Intrapersonal
2)Kemahiran Berfikir:
Menjana idea,menghubungkait
3)Kemahiran Belajar Cara Belajar
4)Pembelajaran Kontekstual
Kaedah:
Latih tubi dan Soal jawab
Teknik:
Perbincangan dan Sumbang saran
Nilai:Hormat-menghormati.Hemah tinggi,kesopanan.
|
Langkah 3
(15 Minit)
|
1.Kata Kerja:
a)Mengucapkan
b)Mengambil
c)Melaksanakan
d)Mengadukan
e)Menghormati
f)Mendapat
g)Memastikan
h)Berharap
2)Lembaran Kerja
(Lampiran 5 )
|
1)Guru memberi penerangan tentang kata kerja.
2)Murid diminta untuk mengecam dan menyenaraikan
kata kerja yang terdapat dalam petikan teks.
3)Guru membimbing murid untuk mencari jawapan yang
betul.
4)Guru mengedarkan lembaran kerja kepada
murid-murid.
5)Murid diminta untuk melengkapkan tempat kosong
dengan kata kerja yang sesuai,
6)Murid-murid diminta untuk membina ayat dengan
menggunakan kata kerja yang telah disenaraikan tadi.
Guru dan murid membuat perbincangan bersama dan
membuat pembetulan bagi jawapan yang salah dalam lembaran kerja yang telah
diedarkan tadi.
|
BBM:
1)Lembaran kerja
Pendekatan:
Deduktif
KBT:
1)Kemahiran Belajar Cara Belajar
2)Kecerdasan Pelbagai:
Interpersonal dan intrapersonal
3)Kemahiran Berfikir:
Menjana idea
Teknik:
1)Perbincangan
2)Sumbang Saran
Nilai:
Hormat-menghormati,Hemah Tinggi ,Kesopanan.
|
Penutup
(5 Minit )
|
|
1)Guru membimbing murid membuat rumusan mengenai isi
pelajaran dan mengaitkan nilai-nilai murni berdasarkan pengajaran tersebut.
|
|
0 comments: